Hållbart välbefinnande sedan 1992

Köp- och leveransvillkor

Köpvillkor
Det finns ingen minimigräns beträffande antal artiklar eller pris. Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms, frakt tillkommer för beställningar under 1200 kr.
Leverans- och fraktkostnader (Sverige)
Leveransen sker med Postens varubrev om sändningen väger under 2 kilo, med DHL Servicepoint om sändningen väger över 2 kilo men under 15 kilo och består av en kartong. Om sändningen består av fler än en kartong levererar vi istället produkterna med DHL paket med avisering, dvs. att DHL ringer dig innan de kör ut sändningen. Uppskattad, beräknad fraktkostnad visas när du har lagt i en eller flera varor i kundvagnen. I kassan visas den totala fraktkostnaden för din order. Du kan välja fraktsätt bland de olika alternativ som visas.
Leveransvillkor och fraktkostnad utanför Sverige
Vid leverans utanför Sverige visas fraktkostnaderna i kassan och är valbara för kund.
Leveranstid
Expedieringstiden för varor i lager är normalt 1-3 vardagar, sedan tillkommer de olika transportföretagens villkor som beror av vilken transporttjänst du valt. Inom Sverige gäller normalt 1-2 dagar, dvs. totalt 5 dagar. Vi kan dock inte garantera att varorna kommer fram inom angiven, uppskattad leveranstid eftersom oförutsedda förseningar kan uppstå. Vi lämnar ingen kompensation för de olägenheter som kan uppstå vid eventuell försening.
Betalningsvillkor
Leverans sker normalt mot betalning direkt med kort eller Paypal. Via Klarna Checkout kan direktbetalning alternativt faktura väljas, betalningsvillkor 20 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som tillåts enligt lag f.n. 50 kr. samt dröjsmålsränta på 24% + gällande referensränta. Förenklad kreditprövning med kännedomskopia sker och leverans sker normalt till folkbokförd adress. Alternativa betalningssätt är förskottsbetalning eller kortbetalning. Kontakta alltid kundtjänst innan du gör en förskottsbetalning. Vi levererar inte mot postförskott. Följande avgifter tillkommer beroende på betalningssätt: Faktura: 19 kr. PayPal: 0 kr. Kort: 0 kr. Förskott: 50 kr. Om du önskar få varan levererad till annan adress än din folkbokföringsadress kan detta ske endast om du betalat varan med en förskottsfaktura.
Förskottsbetalning
Förskottsbetalning kan ske på tre olika sätt. Efter registrerad order skickas ett e-mail ut till den adress du angivit, som en bekräftelse på din beställning. När förskottsbetalning krävs finns två valbara sätt beskrivna i meddelandet, antingen kortbetalning via en länk till vår kortbetalningssida eller genom inbetalning av den angivna ordersumman till vårt bank- eller plusgirokonto. Alternativt kan du vänta några dagar så kommer fakturan till dig med posten. När vi har registrerat din förskottsbetalning skickar vi dina varor till önskad adress.
Säker kortbetalning
Det går bra att betala med kontokort, vi accepterar Visa och MasterCard. Vi samarbetar med DIBS för att garantera en säker hantering av transaktionen. Kortbetalningen är säkrad genom DIBS, ditt kortnummer skickas genom en krypterad förbindelse direkt till banken och lagras aldrig hos oss.
Personuppgifter
För att handla hos oss mot faktura måste du fylla i alla obligatoriska fält vid kundregistreringen. Genomförd beställning innebär att du samtycker till att ditt namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av Nyttadesign AB som personuppgiftsansvarig. Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp skall kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig, utföra kreditkontroll, uppmärksamma dig på erbjudanden inom dina personliga intresseområden i övrigt marknadsföringssyfte. I detta syfte har vi också behov av att kunna föra över dessa till våra samarbetspartners. Det är viktigt att vi får din e-postadress för att underlätta kommunikation i samband med order, men du kan själv välja om du vill ha nyhetsutskick från oss eller inte. Skulle du få ett nyhetsbrev från oss finns det en länk längst ner där du enkelt kan spärra ditt e-postkonto för framtida nyhetsbrev. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. För att få dessa uppgifter skickade till dig tas en administrativ avgift ut på 50 kr. Om dessa är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. Utöver våra uppdragsgivare och samarbetspartners förmedlar vi aldrig uppgifter till tredje part. Vår integritetspolicy har uppdaterats med anledning av ny lagstiftning GDPR läs mer här
Avbeställning
Under förutsättning att inget annat avtalats i samband med din beställning kan du avbeställa innestående order genom att meddela kundtjänst per telefon eller e-post. Full returrätt gäller inom två veckor från det att du mottagit varan. Om någon vara är skadad vid ankomst, se avsnittet om reklamationer nedan. Returadressen är: Nyttadesign AB, Industrigatan 18, 386 32 Färjestaden Fraktavgift och returporto betalas alltid av dig. Du behöver inte ange varför du ångrar dig, men skicka en lapp där det framgår att du ångrar ditt köp. Observera att du är ansvarig för att paketera varorna så att de inte rimligen kan skadas under leveransen. Varor som är skadade vid ankomst pga. bristande emballage eller annat kommer att debiteras dig. Returer får inte beläggas med uthämtningsavgifter, exempelvis postförskott.
Reklamationer
Får du en felaktig eller defekt vara ska du alltid kontakta kundtjänst så fort felet upptäcks. Vissa defekta varor ska returneras och märkas med ett returnummer. Defektretur sker alltid på vår bekostnad, men du får inte returnera något utan att först kontakta oss. Returer får inte beläggas med uthämtningsavgifter. En defekt vara ersätts i första hand med en ny felfri vara. Observera att synliga transportskador måste anmälas inom 8 dagar till kundtjänst.
Skador på paket och ej uthämtade paket
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du genast kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtat ut din försändelse innan den går i retur till oss (brev ca 14 dagar, paket ca 1 mån) så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.
Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
SMS-utskick
Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.
Trygg hos oss
Vi följer distansavtalslagen, konsumentverkets och allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och hoppas att du ska känna dig trygg och trivas som kund hos oss. Nyttadesign AB org. nr: 556736-1976
Tillagd i varukorgen